"Find a guy who calls you beautiful instead of hot, who calls you back when you hang up on him, who will lie under the stars and listen to your heartbeat, or will stay awake just to watch you sleep... wait for the boy who kisses your forehead, who wants to show you off to the world when you are in sweats, who holds your hand in front of his friends, who thinks you' re just as pretty without makeup on. One who is constantly reminding you of how much he cares and how lucky he is to have YOU... The one who turns to his friends and says, thats her..."

Friday, February 4, 2011

Bingkisan kasih 4


Bab 4
"Kuatkah aku untuk berdepan
dengan kenyataan yang menyakitkan"


Sudah dua hari aku bercuti, membuat persiapan terakhir untuk perkahwinanku. Sejak pertemuan malam itu, aku tidak lagi bertemu dengan Amir. Bukan tiada ajakan darinya untuk keluar tapi aku menolak. Masih tidak bersedia untuk berhadapan dengan dirinya selepas pengakuan jujurnya tempoh hari. Aku betul-betul jauh hati. Salahkah aku kerana menerima permintaan papa?

Waktu papa menyatakan hasratnya, hampir seminggu aku merajuk, mengasingkan diri dari papa dan ibu. Tersinggung kerana masa depanku di jadikan janji untuk mengeratkan persahabatan. Tapi rajukku tak lama, dan seperti biasa hanya angah dan Razin yang mampu membuatkan aku mengalah. Dan kerana pujukan merekalah, maka esok aku akan bergelar isteri kepada Amir Faiz.

'Aku tak setuju. Aku dah ada pilihan hati sendiri.Aku sayang Ain' 

kata-kata itu selalu terngiang-ngiang di telingaku. Pedih bila mengingatkan semua itu. Mampukah perkahwinan ini bertahan. Dan tak semena-mena terasa air mata mengalir di pipiku. Kenapa mudah sangat air mata ini jatuh kerana lelaki itu?

"kak, abang Razin datang tu," beritahu Fahrin. Cepat-cepat air mata ku seka, mujur adikku itu tidak menyedari keadaanku tadi.

"Qis, kenapa ni?,"Razin melabuhkan punggungnya di sisiku. 

Aku diam, hanya melontarkan pandangan pada kolam ikan di hadapanku. Melihat ikan riang berenang membuatkan aku sedikit rasa cemburu.

"Qis," panggilnya lagi lembut.
"Aku selalu susahkan kau, kan Zin,"air mata yang ingin keluar aku cuba tahan.

"Apa ni, Qis..kau kan kawan aku. Aku anggap kau ni macam adik aku sendiri. Keluarga kau dah macam keluarga aku juga," jawab Razin.

"Aku takut, Zin. Aku takut kalau perkahwinan kami tak seperti yang di harapkan," kalaulah, Amir seperti Razin.....

Razin memegang erat tanganku seakan memberi semangat.

"Yakinkan diri kau Qis,"aku tahu dia mengerti kenapa aku begini. Malam itu, orang pertama yang aku cari ialah razin. Pada temanku ini, aku luahkan segala kesedihan.

"kau bila lagi nak ikut jejak langkah aku,"aku cuba mengalih topik perbualan, cuba untuk membuat suasana kembali ceria.

Dia tersengih. Tahu sangat jawapannya nanti. Tak jumpa calon yang berkenan. Alasan lapuk betullah kawan aku ni. Itulah memilih sangat. 

"takde calonlah, sayang,"ha,kan aku dah cakap.

"itulah, anje..lambat sangat datang pinang sayang, kan dah melepas," balasku nakal.

Dia mencebik mendengar usikanku itu.

"Kau ni, kat rumah mak berleter, takkan kat sini kau nak gantikan mak. Kau pun tahukan  Qis kenapa aku masih sendiri," aku terdiam. Bukan niatku untuk mengungkit kisah silamnya itu. Cuma aku teringin untuk melihat temanku ini mempunyai teman seperti lelaki lain.

"Zin, maafkan aku, ye," rasa bersalah mula bersarang di hatiku.

-----------------------------


Tubuhku sudah tersarung baju kebaya berwarna putih untuk majlis pernikahanku. Aku melihat sekeliling bilikku yang sudah terhias indah. Padanan warna hijau lumut dan putih memang serasi. Rekaannya walaupun ringkas tapi tetap memukau pandangan. Kreatif betul Auntie Kamariah. Hm, kalau tidak kreatif, masakan bisa membuka butik pengantinkan.

Malam tadi, aku menjadi mangsa usikan sepupu-sepupuku yang ramai itu. Apa tidaknya, antara sepupu perempuan, aku yang mendahului mereka menjadi isteri orang, sedangkan aku yang paling liat untuk berbicara tentang lelaki. Diam-diam berisi, kata mereka.

"surprise....," tiba-tiba terpacul wajah rini di pintu bilikku.
“Rini, aku ingat kau tak datang. Eh, kaukan sepatutnya kat Johor lagi,"hampir saja aku nak melompat keriangan melihat teman baikku itu berada di depan mata. 

"Eh, kau kahwin, takkan aku tak balik, tapi maaf sangat-sangat aku tak tolong kau buat persiapan,"dia ku lihat mengerling sekilas ke arah deretan barang hantaran yang tersusun di sudut bilikku itu. 

Mungkin dia sedikit terkilan, kerana selalunya bila ada perkahwinan teman-teman kami, dia yang sukarela untuk menawarkan diri menggubah hantaran perkahwinan. Tapi tidak pada perkahwinanku ini.

"it's ok. Aku faham kau sibuk, kau ada sekarang, aku dah happy sangat, tau. Thanks, Rini," dia ku peluk erat. Bertuah rasanya memilik teman seperti dia dan Razin. Tak pernah meninggalkan aku di kala aku memerlukan mereka.

“Cantik kau hari ini, Amani. Teringin pula aku nak kahwin,"dia tergelak kecil.

Aku mencebik. Bukan aku tak tahu tunang angah ini selalu mengelat bila di ajak kahwin. Katanya ingin melihat adik-adiknya berjaya terlebih dulu. Dah lebih setahun, mereka mengikat tali pertunangan.

"kau dah jumpa belum angah?"perkenalan yang bermula dengan pergaduhan. Awal perkenalan, mereka pantang berjumpa, pasti bertekak. Apatah lagi dengan sikap angah yang kuat mengusik.

"naz yang jemput aku tadi," terdengar suara riuh di luar mematikan perbualan kami. Rini menghampiri tingkap, melihat apa yang berlaku.

Rasa gelisah yang hilang tadi muncul kembali apabila Rini memberitahu rombongan pihak lelaki telah sampai. Selepas itu, aku seperti di dunia lain, tidak menyedari apa yang berlaku, apa yang aku tahu, aku di datangi papa bertanyakan persetujuanku, dan apabila aku kembali di alam nyata, hanya terdengar beberapa orang menyatakan 'sah, sah'. 

Aku terkedu, Amir Faiz sudah sah menjadi suamiku.

Dia menghampiriku, menyarungkan cincin ke jari manisku, dan sama sekali tak ku duga satu ciuman di hadiahkan pada dahiku. Secara spontan, aku menyalami tangannya dan ku cium. Detik itu, aku berjanji untuk menjadi isteri yang setia pada dirinya. Janji yang aku tak mampu untuk luahkan pada kata-kata kerana aku masih meragui keikhlasannya untuk menerimaku sebagai isteri.

No comments:

Post a Comment