"Find a guy who calls you beautiful instead of hot, who calls you back when you hang up on him, who will lie under the stars and listen to your heartbeat, or will stay awake just to watch you sleep... wait for the boy who kisses your forehead, who wants to show you off to the world when you are in sweats, who holds your hand in front of his friends, who thinks you' re just as pretty without makeup on. One who is constantly reminding you of how much he cares and how lucky he is to have YOU... The one who turns to his friends and says, thats her..."

Saturday, January 1, 2011

Jika dia jauh di mata

Bila tengok tajuk pun, mesti dah dapat agak apa yang aku nak merepek kali ni. PJJ.. Ops, bukan pengajian jarak jauh tapi percintaan jarak jauh. Selalu kita dengar, jauh di mata tapi dekat di hati tapi betul ke? Atau, seperti orang kata, mula-mula memang macam tulah tapi lama-lama jauh di mata, jauh di hati



Bagi pendapat aku sendiri, semuanya bergantung pada diri kita sendiri. Apa yang kita nak? Walaupun dia sentiasa ada di depan mata, tapi kita masih tak berpuas hati dengan apa yang kita ada, kita tetap akan mencari yang lain (yg penting nawaitu). Apapun kita tengok dulu kat bawah (NI SEMUA PENDAPAT AKU SENDIRI, MUNGKIN BERBEZA DENGAN ORANG LAIN,KAN)

POSITIF (pada akulah)
  • Lebih menghargai masa yang ada bila bersama  ( ini tak bila jumpa, ada je yang nak di gaduhkan )hehe
  • Kurang buat maksiat atau dosa...opsss, jgn fikir lain ek,pgg tangan pun dh dosa tau ..;p
  • jimat duit sbb tak perlu nak berdating tiap2 minggu..huhu
  • boleh menguji sejauh mana kasih sayang/kesetiaan kita atau pasangan dalam hubungan tu. 

Negatif
  • Salah seorang atau kedua-duanya mungkin tak dapat nak bertahan dari godaan dari pihak yang ketiga (terpulang pada hati dan nawaitu kita sbnrnya)
  • Sering berlaku salah faham jika tiada kepercayaan 
  • Mungkin kita atau pasangan akan mudah merasa bosan dengan situasi perhubungan yang agak terbatas 
  • Bil telefon atau topup agak tinggi ...hehe
Hanya itu yang dapat aku fikirkan buat masa ini tentang positif dan negatifnya PJJ ni.
 
Apa yang patut kita buat jika kita berada dalam situasi ini??
  • saling mempercayai - ini yang paling penting sekali sebenarnya. jika tidak, hubungan  pasti tak lama. Jangan terlalu bersangka buruk,lama kelamaan pasangan pasti merasa rimas.tapi, jangan sekali-kali kita menyalahgunakan kepercayaan yang di berikan. kalau tidak, tahu sendirikan akibatnya.
  • Persefahaman - erm, tak mudah sebenarnya untuk mendapatkan satu persefahaman lebih2 lagi jika dia bukan berada di depan mata. Apa yang aku lakukan cuma meletakkan diri sendiri pada situasi pasangan. secara tak langsung, kita akan lebih memahami apa yang di perlukan pasangan, atau kenapa dia bertindak macam tu.
  • Bertolak ansur - Alahai, kalau masing-masing nak menang, sampai bila masalah takkan selesai,kan. Tak salah kalau kita mengalah untuk dia dan perhubungan kita juga. Mungkin kita berada di pihak yang betul, tapi jika pasangan seorang yang EGO, mustahil dia akan terimanya bulat-bulat di saat-saat panas macam tu. Cari waktu yang sesuai di lain kali untuk kita meluahkan apa yang kita rasa, siapa tahu, dia boleh terima. Tak salah mencubakan
  • Kejujuran & Setia - Kita nak dia jujur tapi kita....?? Aishh, mana boleh macam tu.. Tapi kalau kita jujur,kita setia, insyaallah pasangan pun begitu. Jika tidak, mungkin dia bukan terbaik buat kita.

-yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu kesilapan saya sendiri-
 
 
zurazairi : menulis dari pengalaman sendiri.




1 comment: